Delikatessbullar


50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 ägg
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
12-13 dl vetemjöl special

Fyllning:
Ca 50 g smör
Ca 100-150 g riven mandelmassa
Några droppar grön karamellfärg
Ev. önskad mängd kanel och kardemumma

Garnering:
3-4 dl vaniljkräm (gul karamellfärg om du vill ha den gulare)

Pensling:
1-2 ägg
Pärlsocker

Smula jästen i en bunke. värm mjölken knappt fingervarm. Lös jästen i bunken. När jästen blivit upplöst tillsätter du socker, kardemumma, ägget, smöret (skärt i bitar) och nästan allt vetemjöl. Arbeta med degen tills den blivit smidig på låg värme i ca 5 min. Tillsätt saltet och höj hastigheten något. Knåda ca 5 min till
Låt den jäsa övertäckt med bakduk ca 40 min.

Rör den rivna mandelmassan med rumstempererat smör, kardemumma och kanel till en smet. Färgsätt med den gröna karamellfärgen.

Mjöla ett bakbord och knåda degen. Dela den i två bitar. Kavla ut till en rektangulär platta och bred ut ca hälften av fyllningen över hela plattan. (Gör mer fyllning till nästa bit om det inte räcker.) Lägg över halva sidan på den andra så plattan blir hälften så stor (så den blir bredare på bredden men kortare på längden).

Skär ca 2 cm långa remsor och skär dem i mitten så de liknar ett par byxor. Snurra dem i ändarna och lägg dem så de ser ut som en knut på en bakplåt. Låt dem jäsa övertäckt men bakduk ca 40 min!

Under tiden gör du garneringen. Rör ut marsanpulvret i mjölken. När bullarna jäst färdigt spritsar eller klickar du ut vaniljkrämen i mitten på bullen (du får kanske lägga änden åt sidan lite så det bildar en liten “grop”).

Pensla men ägg över hela bullen och strö över pärlsocker runt om på bullen.

Grädda mitt i ugnen ca 8 min i 250°. Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentarer
» Mami

<3 Jättegoda <3 du e så duktig

2011-05-20 // 13:37:37
» Rebecca

Ja jag tycker verkligen du ska göra det :) Och då vet du ju vilka som läser din blogg... Kram

2011-05-20 // 13:58:52
URL: http://aspegrenrebecca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback