Älg plankstek

Detta bjöd jag sandra å Samuel på igår. Älgkött är väldigt svårt att få till så det inte blir torrt men ja tro jag lyckades rätt bra . mediumstekt med en rosakärna i mitten :) till blev det hemmagjord potatismos, rödvinssås och kantarellsås.



Potatismos:
Koka potatis och pressa den sedan. Knäck ned ett ägg lite mjölk, salt å peppar efter smak. Gör den inte för lös!
Sen blanda med en elvisp å spritsa ut på plankan. Jag kör alltid in det i ugnen sen så moset får lite färg innan resten åker på.

Kantarellsås:
Ca 2 dl kantareller steker jag ett bra tag innan jag slår över 5 dl grädde å salt,peppar å lite soja. Låt det koka ihop till en sås.

Rödvinsåsen:
Hacka en morot fint, samma sake med schalottenlöken(3st) och vitlöken(1). Stek ca 5 min på medelvärme så det inte får färg. Häll över 3 dl vin, 4 dl vatten, 1.5 oxbuljongtärning. en knivsudd socker, timjan, ett lagerblad, salt å peppar.koka ned såsen till hälften. Sila såsen och koka på nytt upp och tillsätt maizena redning till önskad konsistens. Jag blanda ner lite grädde också för att det blev lite stark smak men man gör som man vill..

Kött:
Hetta upp panna med olja och smör. I med köttet, salta och peppra. Vänd och salta å peppra igen. När köttet är lite mjukt då man trycker på det är det färdigt. Skär ett snitt igenom för säkerhetsskull...



Ursäkta för den dåliga texten men ja ha inte humöret på topp så det blev snabb skrivet. Hoppas jua fick med alla ingredienser..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback