portergryta fodmap hasselbackspotatis

Ja det går faktiskt att göra god mat enligt fodmap. Bara fantasin som sätter stopp


2 flaskor porter
En svartvinbärslättdryck ospädd
2 msk Kalvfond (bong) el buljontärning om du kan äta lök.
2msk soya
1 tsk timjan
6 enbärs korn
6 svartvinbärs korn
5 morötter

Oatlys matalgningsgrädde
Maizena

Det här e på ett ungefär vad jag använde, men prova dig fram.

Jag började med att steka upp bitar av älgkött. Sen hällde jag över en flaska porter öl som fick koka i ca 1,5 timme. Sedan tillsätte jag en flaska porter till, svartvinbärs lättdryck ospädd, timjan, enbär, svart peppar, fond (kan du äta lök ta en buljongtärning) och soja och så fick det koka i 1,5 timme igen, köttet blev riktigt mört och fint. Sista 30 minutrarna slantade jag ner morötter. Red sedan av såsen med lite maizena och tillsätt havre matlagningsgrädde.. Det är ju så gott!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback